Biuro architektoniczne balbek bureau, specjalizujące się w projektowaniu wnętrz, zostało wybrane do zaplanowania przestrzeni dla jednego z największych wydziałów firmy Grammarly.
Ta duża przestrzeń korporacyjna znajduje się w Kijowie na Ukrainie.
Opowiedz nam o sobie, swoim zespole i rodzajach projektów, nad którymi pracujecie.
Ukończyłem Kijowski Narodowy Uniwersytet Budownictwa i Architektury, gdzie uzyskałem tytuł architekta. Następnie zacząłem pracę w balbek bureau jako architekt. W balbek bureau zajmujemy się różnymi rodzajami projektów. Preferujemy jednak sektor korporacyjny i komercyjny, nie jesteśmy jednak ograniczeni do konkretnego rodzaju budynków lub określonego stylu. Zgodnie z naszą specjalizacją niedawno zakończyliśmy projekt nowego biura Grammarly w Kijowie.
Nasz zespół projektowy składa się z 40 osób, w tym architektów, projektantów, wizualizatorów i kierowników projektów. Pracujemy w zespołach kreatywnych, które składają się z głównego architekta zespołu, architektów, projektantów i kierownika projektu. Ogólnie każdy zespół składa się od trzech do dziesięciu osób. W balbek bureau świadczymy usługi projektowania wnętrz dla wielu branż, w związku z tym zespoły kreatywne są tworzone zgodnie z określonym rodzajem lub stylem projektu. Na przykład hotele, duże powierzchnie biurowe, średnie biura, kina, stacje benzynowe, salony piękności, salony wystawowe, „zaadaptuj i wykorzystaj ponowne” i projekty restauratorskie.
Dla tych, którzy nie znają Grammarly - kim oni są i czym się zajmują?
Grammarly to globalna firma z biurami w San Francisco, Nowym Jorku i Kijowie. Działają 24 godziny na dobę a ich usługi są używane jako cyfrowy asystent do sprawdzania poprawnej pisowni tekstów przez miliony ludzi na całym świecie. W Grammarly używa się mnóstwo urządzeń IT oraz wykorzystuje dużą ilość komunikacji i wymiany danych, zarówno w ustawieniach indywidualnych, jak i grupowych.
Co wpłynęło na decyzję o budowie nowego biura Grammarly? Przedstawili jakieś wymagania?
Zespół Grammarly Kijów znacznie się rozrósł na przestrzeni lat a w 2016 r. dostępna powierzchnia przestała wystarczać. Musieli przenieść się do większego przestrzeni, aby pomieścić wszystkich swoich pracowników i działalność. W związku z tym Grammarly wymagała różnorodnych przestrzeni do różnych działań, w tym: dużą salę konferencyjną z miejscami siedzącymi dla 150 osób, wiele mniejszych sal konferencyjnych, wyposażonych w wysokiej jakości technologię audio i wideo na potrzeby globalnych telekonferencji, recepcję, dźwiękoszczelny pokój rekreacyjny, stołówkę dla pracowników, pokój drzemki, kilka stref wypoczynkowych, toalety.
Inne wymagania obejmowały materiały przyjazne dla środowiska, ciepłą paletę kolorów z domowym wystrojem wnętrz oraz adaptacyjność i elastyczność przestrzeni. Nasz zespół był odpowiedzialny za lokalizację biura, układ biura, koncepcję wnętrza oraz wszystkie meble, oświetlenie i wyposażenie.
Czy musieliście stworzyć różne wersje projektu? Jeśli tak, to jak to zrobiliście przy tak dużej liczbie wymagań?
Przede wszystkim musimy powiedzieć, że projektanci to artyści. Z tego powodu opracowaliśmy tylko jedną propozycję projektu, biorąc pod uwagę wszystkie powyższe wymagania. Następnie klienci przekazali informacje zwrotne na temat projektu i poprosili o zmiany. Wprowadziliśmy wymagane zmiany tam, gdzie były potrzebne, ale ogólnie nie stworzyliśmy szeregu rozwiązań projektowych, a jedynie kilka wariantów rozplanowania.
Jaki wyglądał proces projektowania biura Grammarly?
Zaczęliśmy od wybrania lokalizacji dla nowego biura. Musieliśmy wybierać spośród pięciu różnych lokalizacji o pozornie różnych układach. Zwycięzcą było centrum biznesowe Guliwer w centrum miasta. Ponieważ nie mieliśmy dużo czasu na projekt, postanowiliśmy wykonać wszystkie wizualizacje tylko przy użyciu SketchUp, a nie 3DS Max, jak zwykle. Zaoszczędziliśmy około trzech do czterech tygodni, używając modeli 3D, aby uzyskać zgodę na projekt z zespołem Grammarly.
Zaczęliśmy od wybrania lokalizacji dla nowego biura. Musieliśmy wybierać spośród pięciu różnych lokalizacji o pozornie różnych układach. Zwycięzcą było centrum biznesowe Guliwer w centrum miasta. Ponieważ nie mieliśmy dużo czasu na projekt, postanowiliśmy wykonać wszystkie wizualizacje tylko przy użyciu SketchUp, a nie 3Ds Max, jak zwykle. Wykorzystując modele 3D zaoszczędziliśmy około trzech do czterech tygodni i uzyskaliśmy akceptację projektu przez zespół Grammarly.
Następnie projekt został przekazany w krótkim czasie dla wszystkich prac inżynierskich. Wybierając meble i materiały dekoracyjne, sprawdzaliśmy również czy wszystkich inżynierskie plany i rysunki są zgodnie z naszym projektem. Realizacja inwestycji trwała około roku.
Czy napotkaliście jakieś wyzwania?
Tak, projekt był bardzo unikalny dla tej przestrzeni, więc napotkaliśmy wiele wyzwań, z którymi musieliśmy się zmierzyć. Było to zorganizowanie otwartego środowiska pracy z dwoma poziomami, most wiszący, pokój drzemki oraz włączenie naturalnego światła i innych elementów w celu stworzenia przyjaznego środowisku miejsca pracy.
Pierwotna powierzchnia biurowa składała się tylko z jednego poziomu i antresoli o powierzchni 300 m2. Aby maksymalnie wykorzystać przestrzeń, podzieliliśmy powierzchnię biurową na poziomy z wiszącym mostem i połączyliśmy ją z otwartą klatką schodową. Rozbudowaliśmy również antresolę do 450 m2, co stworzyło środowisko pracy dla pracowników.
Po spotkaniu z zespołem Grammarly i zrozumieniu ich potrzeb, zdecydowaliśmy się na stworzenie strefy spotkań na parterze, gdzie wszystko będzie się koncentrować i uczyni interakcję pracowników centralnym punktem. Strefa spotkań była w istocie „sercem” biura, którą otaczało sześć otwartych stref roboczych, dźwiękoszczelnych dla prywatności. Musieliśmy się upewnić, że to rozwiązanie oddzieliło przestrzenie robocze, ale pozwoliło również na poczucie „otwartości”. W tym celu opracowaliśmy krzywą oddzielającą obszary robocze i połączyliśmy pierwsze i drugie piętro otwartą klatką schodową.
Pokój do drzemki była kolejnym nowym elementem w planowanym budynku. Pokój ten musiał być cichy i wygodny, aby pracownicy mogli odpoczywać, relaksować się i doładować energię. Zaprojektowaliśmy miejsce na trzy bloki drzemki. Każdy blok miał ciemne zasłony blokujące światło, oraz czujnik pod materacem, który ostrzegałby gdyby pokój był zajęty, aby ludzie sobie nie przeszkadzali.
Trudnym do realizacji elementem był most wiszący. Most ma długość 90 metrów i krąży wokół biura łagodnym łukiem. Rozpościera się z niego widok na całe biuro i nieznacznie się rozszerza dopasowując do pokoi na swojej drodze. Most nie ma podpór, jest jedynie zawieszony na suficie. Aby ograniczyć grubość mostu do minimum, przepuściliśmy rury instalacji tryskaczowej pod główną podłogą i włączyliśmy ich fragmenty do korpusu mostu, mieszając je z elementami konstrukcyjnymi mostu.
Inne wyzwania związane były z wymogiem użycia materiałów przyjaznych dla środowiska. Musieliśmy kreatywnie wymyślić sposoby ponownego wykorzystania tych materiałów w całej przestrzeni biurowej. Obejmowało to również dostęp do naturalnego światła, aby pomóc pracownikom zachować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym oraz przyczynić się do wyższego poziomu komfortu i wydajności.
Wspomniałeś o wymogu dostępu do naturalnego światła. Skąd wiedzieliście, ile naturalnego światła poprawiłoby komfort?
Kierując się znajomością kodeksu projektowania środowiskowego miejskich budynków komercyjnych, strefa o głębokości do 6 metrów, lub dwukrotność wysokości od podłogi do sufitu, może być potencjalnie oświetlona światłem dziennym. Dlatego budynki głębsze niż 12 metrów wymagają więcej sztucznego światła. Biuro Grammarly w Kijowie ma 8,8 m, dlatego umieściliśmy obszary robocze bliżej źródła naturalnego światła, a pomieszczenia pomocnicze głębiej w biurze, gdzie zostały uzupełnione dodatkowym oświetleniem.
Dlaczego wybraliście SketchUp do zaprojektowania biura Grammarly?
Wybraliśmy SketchUp ze względu na łatwość użycia i szybkość. Ten projekt wiązał się z napiętymi terminami i potrzebowaliśmy narzędzia, które pozwoliłoby nam na szybką pracę. Zazwyczaj korzystalibyśmy z 3DS Max, ale nie było na to czasu. Więc stworzyliśmy wszystko w SketchUp - od oryginalnego projektu do drobiazgowych szczegółów, w tym tekstur.
Jaki był Wasz proces pracy w SketchUp?
Najpierw zaczęliśmy projektować modele 3D na podstawie pomiarów pobranych na miejscu. Po pracach nad konstrukcją projektową przeszliśmy do mniejszych rzeczy, takich jak meble, oświetlenie i tekstury. Aby zaoszczędzić czas, wykorzystaliśmy modele z 3D Warehouse lub ze stron internetowych producentów. Naszą ulubioną częścią była prezentacja modelu. Wykorzystaliśmy kamery i sceny, aby pokazać zabawne rzeczy, takie jak tort urodzinowy w szufladzie. Nie korzystaliśmy też z żadnych rozszerzeń. Cała praca była wykonana była natywnie w SketchUp.
Jakie są zalety korzystania ze SketchUp w korporacyjnym projekcie architektonicznym, takim jak Grammarly?
SketchUp pozwala pracować z dużym, skomplikowanym modelem w jednym pliku, nie dzieląc go na mniejsze. Podoba mi się także SketchUp Viewer, ponieważ możemy łatwo prezentować nasze projekty klientom na ich laptopach.
Jak zarządzaliście rozmiarem i wydajnością modelu SketchUp przy tak dużym pliku?
Właściwie to nie był wielki problem. Trzymaliśmy wszystko w jednym modelu, ponieważ biuro miało układ na planie otwartym. W oparciu o tę koncepcję przestrzenną istniała minimalna liczba wielokątów, a wszystkie szczegóły wnętrza znajdowały się w osobnych plikach. Niewidoczne elementy nie zostały uwzględnione w ogólnym modelu SketchUp.
Jak członkowie zespołu współpracowali przy tym samym modelu? Czy pojawiły się jakieś wyzwania?
Pracowałem nad ogólnym modelem SketchUp a przydzieleni członkowie zespołu pomagali w tworzeniu szczegółowych obiektów w osobnych plikach. Dzięki temu nasz proces pracy był łatwy i bardzo wydajny, co pomogło w dotrzymaniu napiętych terminów.
Czy używaliście SketchUp także w innych projektach? Jeśli tak, jakie one były?
Tak, w większości naszych projektów korzystamy ze SketchUp. Najnowsze to Hotel Bursa i 4CITY.
Jakie jest twoje ulubione polecenie SketchUp?
"Przerzuć"
Podsumowanie:
- Biuro architektury i projektowania wnętrz - balbek bureau
- Architekci: Slava Balbek, Andrii Berezynskyi, Anastasiia Marchenko
- Kierownik projektu: Borys Dorogov
- Klient: Grammarly Kyiv
- Fotografia: Andrey Bezuglov, Jewhenii Awramienko
Przetestuj SketchUp za darmo przez 30 dni